FAQ

1. Hur beställer jag?
Du lägger din beställning här på hemsidan. Köpet slutförs sedan i den virtuella kassan där du fyller i adressuppgifter mm och väljer leverans- och betalsätt.

2. Hur kan jag betala?
Vi erbjuder flera olika betalsätt; förskott, faktura, kortbetalning, postförskott och PayPal. Om du väljer förskott så överför du pengar till vårt bankgiro. Bankgirobetalning tar vanligtvis 1–2 vardagar innan pengarna når vårt konto. När pengarna har registrerats så skickas varorna till dig.

Om du väljer faktura så kan vi skicka varorna så fort den sedvanliga kreditprövningen har gått igenom. Du har då 14 dagars kredittid, dvs du ska betala din faktura inom 14 dagar från beställningsdatum. En fakturaavgift tillkommer enligt information i köpevillkoren. Våra fakturor hanteras av Collector bank.

Kortbetalning är både smidigt, säkert och snabbt. Vi accepterar Mastercard och Visa. För att öka säkerheten har kortföretagen infört ett lösenordsskydd på sina kort, Verified by Visa och Secure Code. Lösenordet behöver du alltså ha innan du betalar med kort. Detta görs lättast på din Internetbank. Om du vill betala med Paypal så väljer du Paypal som betalsätt när du lägger beställningen på hemsidan. Sedan följer du instruktionerna som finns i orderbekräftelsemejlet.

3. Jag har valt faktura, vad händer om jag inte betalar?
Våra fakturor hanteras av Collector Bank AB. Vid försenad betalning skickar de ut påminnelsefaktura med avgift. Collector kan sedan driva vidare ärendet till inkasso eller Kronofogden. Har du problem med att betala, kontakta Collector direkt.

4. Kan jag betala med PayPal?
Ja, det går bra att betala med PayPal. Välj Paypal som betalsätt när du lägger beställningen på hemsidan. Sedan följer du instruktionerna som finns i orderbekräftelsemejlet.

5. Vad är Secure Code för Mastercard och Verified by Visa?
Kortföretagen Visa och Mastercard har medvetet skärpt säkerheten för köp på Internet genom att införa ett lösenordsskydd. Lösenordet väljer du i din Internetbank. Lösenordet måste sedan användas varenda gång du ska betala med ditt kort på Internet. Kontakta oss eller din bank för mer information.

6. Varför behövs personnummer för faktura?
Collector bank AB som hanterar våra fakturor använder ditt personnummer för att göra sedvanlig kreditprövning och för att kontrollera att varorna är beställda till folkbokföringsadressen.

7. Kan man beställa via avbetalning?
Vår fakturaleverantör Collector Bank AB erbjuder avbetalning. Du kan välja att betala mot avbetalning redan i vår kassa eller så kan du välja att delbetala fakturan när du väl fått den. Uppläggningsavgifter och aviavgifter tillkommer enligt köpevillkoren.

8. Får jag en ny faktura när jag byter vara?
Ett byte påverkar inte fakturan utan det är originalfakturan som gäller. Detta betyder således att förfallodatum inte ändras. Vi mejlar sedan ut eventuell uppdaterad eller krediterad faktura om det finns behov.

9. Pengarna har dragits från mitt bankkonto, har ni fått betalningen?
Bankgirobetalningar för förskott- och fakturabeställningar går inte på sekunden som man skulle kunna tro. Från att pengarna har dragits från ditt konto, tar det vanligtvis 1–2 arbetsdagar tills att vi har ser pengarna på vårt konto.

10. När skickas min beställning?
Vi skickar paket dagligen med både Schenker och Posten. När beställning skickas beror på vilket betalsätt som du har valt. Förskottsbeställningar skickas när betalning har registrerats på vårt bankkonto (kan ta 1–2 dagar från att pengarna dragits från ditt konto). Kortbeställningar skickas från kortbetalning är erlagd. Kortbetalningar registreras i realtid. Fakturabeställningar skickas efter godkännande från sedvanlig kreditprövning. Postförskottsbeställningar skickas så fort beställningen har lagts. Större beställningar kan dröja längre då det tar tid att plocka stora beställningar. Vi gör vårt yttersta för att du ska ha dina varor fortast möjligt.

11. Hjälp, jag hittar inte längre mina produkter på hemsidan!
Vi justerar lagersaldon automatiskt när du som kund lägger beställning här på hemsidan. Om en produkt inte finns i lager så visas den inte på hemsidan. Så om du lägger en beställning så reserveras varorna åt dig. Därför kan produkterna efter beställning ”försvinna” från hemsidan. Detta är inget att behöva bli orolig för. Dina varor är reserverade och snart på väg till dig.

12. Jag har fått delar av min beställning, vad menas restnoterade produkter?
Ibland kan vi inte skicka samtliga varor på grund av lagersaldofel. Då väljer vi att skicka de varor som vi har hemma i lager och restnotera de varor som inte finns i lager. Detta gör vi för att du inte ska behöva vänta längre än nödvändigt. Vi skickar sedan de restnoterade varorna till dig, självklart betalar du ingen extra frakt för detta.

13. Hur lång är er leveranstid?
Om du väljer Posten, så skickas paket i regel samma dag om du lägger beställning före kl. 14, då Posten hämtar våra försändelser vid kl. 15. Då når paketet dig oftast nästkommande vardag. Leveranser till vissa avlägset belägna orter innebär 2 dagars leveranstid. Dessa leveranstider förutsätter dock att du väljer faktura- eller kortbetalning. Vid förskottsbetalning utgår leveranstiderna från den dag då vi registrerar betalningen på vårt konto.

Om du väljer Schenker, så skickas paket i regel samma dag om du lägger beställningen före kl. 12. Schenker hämtar samtliga paket hos oss kl. 13. Leveranstiden är därefter samma som Posten, 1–2 dagar.

14. Vad kostar frakten?
Om vi har en kampanj av typen fri frakt vid köp över en viss summa så är frakten 0 kr om det totala priset efter rabatt på produkterna överstiger den summan. Eventuella betalavgifter räknas inte in. Frakten beror på produkternas gemensamma volym och vikt. Frakten räknas ut automatiskt när du lägger din beställning. Lägsta möjliga frakt visas även på produktens hemsida samt i kundkorgen. Vi erbjuder både leverans med Posten och Schenker. Generellt kan det sägas att Posten är väldigt prisvärda på mindre och lättare paket medan Schenker är prisvärda på större och tyngre paket.

15. Jag måste ha varan innan ett visst datum. Går det att lösa?
Vi levererar oftast inom 1–2 arbetsdagar med Posten, men om du känner dig osäker och vill veta om vi kommer att kunna leverera innan ett visst datum, kan du mejla oss på info@bomberjacka.se så ger vi dig besked.

16. Skickar ni till andra länder än Sverige?
Absolut, det händer ofta att vi skickar beställningar till övriga länder. Vi kan skicka brev och paket till övriga länder med Posten. Om ditt land inte finns med i rullistan när du lägger din beställning, vänligen mejla oss på info@bomberjacka.se så löser vi det! Vi erbjuder kortbetalning, Paypal samt förskottsbetalning.

17. Finns varan i lager?
Alla varor som går att beställa på vår sida finns i lager. Finns varan inte i lager står detta uttryckligen och den går då ej att beställa. Vi måste dessvärre reservera oss för lagersaldofel. Vi arbetar proaktivt med att minimera lagersaldofel.

18. Kan ni kontakta mig när varan kommer in i lager?
Ja, det kan vi faktiskt. Lägg in en bevakning med din e-postadress på produktens sida, så får du ett mejl när den kommer in i lager.

19. Kan ni ta in en produkt åt mig?
Vi lyssnar mer än gärna på våra kunders åsikter. Saknar vi en produkt som du vill ha, så mejla oss på info@bomberjacka.se. Vi är öppna för alla produktförslag.

20. Får jag ångra mitt köp?
Självklart! Enligt svensk distansköpslag har du 14 dagars ångerrätt. Du får returnera varan förutsatt att den är oanvänd och i obruten förpackning. Du måste dock stå för returportot. Mer information om hur du gör finns på retursedeln som skickas tillsammans med din beställning. Retursedeln är numer digitaliserad. Länk till retursedeln finns både på kvittot samt i orderbekräftelsemejlet. Distansköpslagen gäller när du beställer här på vår hemsida. Köp gjorda i våra fysiska butiker omfattas inte av distansköpslagen.

21. Min produkt gick sönder eller var inte som utlovat. Vad ska jag göra?
Enligt svensk distansköpslag har du 14 dagars ångerrätt. Dessutom har du ett års garanti. För mer information om retur, vänligen använd retursedeln som skickades med din beställning. Retursedeln är numer digitaliserad. Länk till retursedeln finns både på kvittot samt i orderbekräftelsemejlet. Läs även produktens beskrivning då vi säljer båda gamla samlarobjekt i befintligt skick och nya varor.

22. Hur följer jag mitt paket?
Du kan följa ditt paket på vår hemsida; https://tracking.smozle.se/. Du behöver fylla i ditt ordernummer för att kunna spåra varan.

23. Vad behövs för att hämta ut Schenkerpaket?
Du behöver visa upp legitimation samt löpnummer. Löpnumret kan du se på spårningen se punkten ovan. Schenker skickar ut löpnumret via epost, SMS och brev med sin avisering. Kontakta oss på info@bomberjacka.se om du inte har fått avisering eller löpnummer.

24. Hur makulerar jag en beställning?
Vänligen mejla oss på info@bomberjacka.se så snart det bara går! Uppge ordernummer och vilka produkter som du vill makulera. Beställningar som vi redan har skickat iväg kan inte makuleras omgående utan vi måste invänta att paketet går i retur.

25. Hur kan jag kontakta er?
Mejla oss på info@bomberjacka.se, så svarar vi så snabbt vi kan.

Vem står bakom Bomberjacka.se?
Bomberjacka.se drivs av aktiebolaget Smozle AB. Vänligen kontakta oss för specifika frågor om rörelsen.

27. Jag har lite frågor om en produkt, vad ska jag göra?
För snabbast respons rekommenderar vi dig att mejla oss på info@bomberjacka.se.